Když hledáte práci, o tom, zda dostanete pozvání na osobní pohovor, rozhoduje to, jaká je vaše reakce na inzerát. Zkušený personalista z těchto pár řádků umí vyčíst mnoho a uchazeči často tuto část odpovědi podceňují. Sestavili jsme deset chyb, kterým je dobré se při odpovědi na inzerát vyhnout!
Překlepy, gramatické chyby, chybějící životopis, obyčejný text. Tím vším personalistu neoslovíte. Deset chyb, se kterými se Petr Langer setkává, jsme sepsali. Když se jim vyhnete, svou šanci na pracovním poli zvýšíte a pozvání k pohovoru na sebe nenechá dlouho čekat.
- Necháváte automatický text odpovědi
Některé portály vytvářejí automatické odpovědi. Jen přidat osobní údaje a životopis však nestačí. K odpovědi na pracovní inzerát neodmyslitelně patří motivační dopis. V něm zaměstnavateli objasňujete, proč to máte být právě vy, proč se na danou pozici hodíte nejlépe a jaké zkušenosti s konkrétní prací máte.
- Nemáte ponětí, komu jste už odpovídali
Rychle odpovídáte na několik desítek inzerátu. A to není dobré. Nemáte absolutně přehled o tom, komu jste už odpovídali a tak nevíte, jestli vám volá zaměstnavatel, který vás zve na pohovor pro práci asistentky nebo na krupiéra v kasinu. Inzeráty jsou postupně odstraněny, takže už není možno najít, co vše v něm bylo. Vytvořte si textový dokument a v něm budete mít vše přehledně. Komu jste odpovídali, jak, kdy a na jakou pozici.
- Chybí základní přehled o zaměstnavateli
Než odpovíte, zjistěte si základní údaje o firmě, kam svůj životopis posíláte, údaje najdete na firemních stránkách. Lépe tak napíšete svůj motivační dopis a to hlavně ve chvíli, kdy se ucházíte o více pracovních pozic v jedné firmě.
- Všude posíláte stejnou odpověď
Podobná chyba té první. Vytvořený motivační dopis máte, ale posíláte jej všem zaměstnavatelům, aniž byste jej změnili. Pro každého zaměstnavatele byste měli motivační dopis upravit. Například do něj uveďte informace, které jste našli na stránkách a zaujali vás, to doporučuje odborník Petr Langer.
- Pošlete odpověď, ale na jiný inzerát
Chyba se může stát každému, pošlete motivační dopis na pozici krupiéra, ale zaměstnavateli, který hledá asistentku. Platí zde, dvakrát měř, jednou řež. Raději si dvakrát zkontrolujte, že motivační dopis odesíláte na tu správnou pozici.
- Nepřiložíte životopis
Motivační dopis je důležitý, to ano, ale životopis sdělí zaměstnavateli, jaké máte zkušenosti. Dvakrát zkontrolujte, že je životopis vážně přiložen a před odesláním se opravdu načetl.
- Táže se
V odpovědi byste měli hlavně prodávat sebe. Vy však zaměstnavatele zaplavíte otázkami ohledně dovolené, pracovní doby, platu a podobně. Na to vše se vyptáte ve chvíli, kdy jdete na pohovor, ne v odpovědi.
- O práci, kde nechcete vydržet, neusilujte
Primárně hledejte takovou práci, která vás bude bavit a odpovídat tak vaší představě. V takové práci pak máte tendenci zůstávat dlouhodobě. Jestliže vás práce zaujme, mnohem lépe se pak píše motivační dopis.
- Moc spěcháte
Odpověď na inzerát nemá být uspěchaná. Dejte si na ní záležet. Dříve, než odpověď odešlete tak si jí po sobě přečtěte. Vyhnete se tak chybám, které můžete opravit, text rozdělit do odstavců a vymyslet vhodnější slovní spojení. Personalisty potěší, když vidí, že jste si dali s odpovědí načas. Mnoho lidí si sedá večer k počítači a posílá odpovědi všude, kde se namane. To je špatně a projevuje se to ve statistikách personálního serveru. Vypovídá to o zaměstnancově přístupu k práci. Hledání místa proto by mělo být profesionální. V tuto chvíli se snažíte najít práci, která bude stejně dobrá nebo lepší, než byla práce minulá. Přes den je mnohem větší šance, že vaše odpověď bude přečtená ihned.
- Na odpověď vybíráte špatnou dobu
Odpověď na pracovní nabídky by měla přicházet od pondělka do čtvrtku. Personalisté často v pátek už nečtou nové odpovědi a přichází na řadu až v pondělí. Nejhorší na odpověď je pátek večer. Máte téměř stoprocentní jistotu, že si e-mail nikdo nepřečte. K tomu navíc vás předběhnou všichni, kteří pošlou odpověď přes víkend nebo v pondělí ráno. Když v pondělí personalista otevře e-mail, může se stát, že vaši odpověď jednoduše přehlédne, vysvětluje odborník Petr Langer z ANNONCE.